Library Catalogue, University of Skövde

   
Lärande genom skönlitteratur : djupläsning, förståelse, kunskap / Mary Ingemansson.
Your basket is empty
Vis
Location
  • 372.4
Main Entry - Personal Name
  • Ingemansson, Mary, 1951- Författare/medförfattare
Title Statement
  • Lärande genom skönlitteratur : djupläsning, förståelse, kunskap / Mary Ingemansson.
Publication, Distribution, etc. (Imprint)
  • Lund : Studentlitteratur, 2020
Dewey Decimal Classification Number
  • 372.4
Edition Statement
  • Andra upplagan
Physical Description
  • 288 sidor illustrationer 23 cm
General Note
  • Härtill kompletterande material på Internet (aktiveringskod krävs)
Summary, etc
  • Läsning och arbete med skönlitteratur i skolan förknippas ofta starkt med svenskämnet. I den här boken lyfter författaren fram skönlitteraturens roll i kunskapsutveckling och lärande även i andra ämnen än svenska. Här beskrivs bland annat läsningens grundförutsättningar – textsamtal och omläsning – som tillsammans skapar den djupläsning som leder till gediget lärande. Med avstamp i litteraturdidaktisk teori om läsning och litterära föreställningsvärldar resonerar författaren om hur lärare och elever i ett antal svenska och amerikanska klassrum arbetar med skönlitterära texter med historiskt innehåll och med fokus på migration, miljö och etik. Barns och ungdomars läsglädje är grundläggande, och genom välstrukturerade textsamtal, goda lässtrategier och engagerande ämnen väcks elevernas läslust och kunskapandet tar fart. I denna andra, reviderade upplaga av boken har tre helt nyskrivna kapitel tillkommit. I dessa ger författaren ett totalupplägg för textarbete och boksamtal som lärare kan använda direkt i klassrummet i åk F–3, 4–6 och 7–9. Lärande genom skönlitteratur vänder sig till lärarstuderande och verksamma lärare i grundskolans olika ämnen, inte minst samhällsorienterande och naturorienterande ämnen.
Subject - Topical Term
  • Läsning
  • Inlärning
  • Litteratur
  • Grundskolan
  • Läsfrämjande verksamhet
ISBN
  • 9789144136172
*00017179cam a2202773 i 4500
*001462718
*00520200604113349.0
*008200122s2020    sw |||||||||||000 0|swe|d
*020  $a9789144136172$qhäftad
*035  $a(BOKR)9789144136172
*035  $a(SE-LIBR)7kc2f5zp5vhsmkjj
*041  $aswe
*08204$a372.4$223/swe
*1001 $aIngemansson, Mary,$d1951-$4aut
*24510$aLärande genom skönlitteratur  :$bdjupläsning, förståelse, kunskap /$cMary Ingemansson.
*250  $aAndra upplagan
*264 1$aLund :$bStudentlitteratur,$c2020
*300  $a288 sidor$billustrationer$c23 cm
*336  $atext$btxt$2rdacontent
*337  $aunmediated$2rdamedia
*338  $avolume$bnc$2rdacarrier
*500  $aHärtill kompletterande material på Internet (aktiveringskod krävs)
*520  $aLäsning och arbete med skönlitteratur i skolan förknippas ofta starkt med svenskämnet. I den här boken lyfter författaren fram skönlitteraturens roll i kunskapsutveckling och lärande även i andra ämnen än svenska. Här beskrivs bland annat läsningens grundförutsättningar – textsamtal och omläsning – som tillsammans skapar den djupläsning som leder till gediget lärande.   Med avstamp i litteraturdidaktisk teori om läsning och litterära föreställningsvärldar resonerar författaren om hur lärare och elever i ett antal svenska och amerikanska klassrum arbetar med skönlitterära texter med historiskt innehåll och med fokus på migration, miljö och etik. Barns och ungdomars läsglädje är grundläggande, och genom välstrukturerade textsamtal, goda lässtrategier och engagerande ämnen väcks elevernas läslust och kunskapandet tar fart.   I denna andra, reviderade upplaga av boken har tre helt nyskrivna kapitel tillkommit. I dessa ger författaren ett totalupplägg för textarbete och boksamtal som lärare kan använda direkt i klassrummet i åk F–3, 4–6 och 7–9.   Lärande genom skönlitteratur vänder sig till lärarstuderande och verksamma lärare i grundskolans olika ämnen, inte minst samhällsorienterande och naturorienterande ämnen.
*650 7$aLäsning$2sao
*650 7$aInlärning$2sao
*650 7$aLitteratur$2sao
*650 7$aGrundskolan$2sao
*650 7$aLäsfrämjande verksamhet$2sao
*852  $h372.4
^
No reviews exists for this book.
Click here to be the first to write a review.
Vis
Send to
IdStatusDue dateOwnerShelf
Ex1Available on shelf Högskolebiblioteket i Skövde372.4