Library Catalogue, University of Skövde

   
Plats - identitet - lärande : närområden och känsla av sammanhang / Ingrid Sanderoth, Sten Båth, Margit Werner.
Your basket is empty
Vis
Location
  • 300.71
Main Entry - Personal Name
  • Sanderoth, Ingrid, 1939- Författare/medförfattare
Title Statement
  • Plats - identitet - lärande : närområden och känsla av sammanhang / Ingrid Sanderoth, Sten Båth, Margit Werner.
Publication, Distribution, etc. (Imprint)
  • Lund : Studentlitteratur, 2020
Dewey Decimal Classification Number
  • 300.71
Edition Statement
  • Tredje upplagan
Physical Description
  • 367 sidor illustrationer 23 cm
Summary, etc
  • Med utgångspunkt i närområdet som en ”minivärld” utvecklar eleven, med sig själv som ett av många redskap, den centrala förmågan att lägga de pussel som skapar mening i hens liv och bidrar till att forma identi­teten. Eleverna upplever en känsla av sammanhang, ser samband och hittar mönster, som genom sin generaliserbarhet gör dem bättre rustade att hantera såväl var­dagen i nutid och dåtid, som kommande utmaningar. I likhet med de tidigare upplagorna behandlar bokens teoretiska del de grundläggande begreppen plats, identitet och lärande. I den omarbetade upplagan har än större fokus lagts på hur barn och ungdomar kan utveckla en känsla av tillhörighet och delaktighet i en vilsen och otrygg värld. I bokens praktiska del får läsaren ta del av en mängd exempel på integrerande arbetssätt. Studierna kan genomföras av lärare och elever i såväl det nära liggande som i det större vidare, med historiska eller nutida perspektiv och behandla områden som exempelvis livsmiljöer och hållbar utveckling. Boken vänder sig till verksamma och blivande lärare i grund- och gymnasie­skolan. För yrkesverksamma kan den som lärarfortbildning utgöra en teoretisk och praktisk resurs för att utveckla såväl lärande som identitetsskapande genom närområdesstudier. För blivande lärare är den dessutom ett exempel på hur teori och praktik kan gå hand i hand. Boken har en huvudsaklig knytning till so-ämnena men även no-ämnen, matematik, svenska och bild har naturliga kopplingar till de uppgifter som presenteras.
Subject - Topical Term
  • Samhällskunskapsundervisning
  • Geografiundervisning
  • Geography - Study and teaching
Added Entry - Personal Name
  • Båth, Sten, 1946- Författare/medförfattare
  • Werner, Margit, 1937- Författare/medförfattare
ISBN
  • 9789144134543
*00016329cam a2202485 i 4500
*001462114
*00520200519084635.0
*008200111s2020    sw |||||||||||000 0|swe|c
*020  $a9789144134543$qhäftad
*035  $a(BOKR)9789144134543
*035  $a(SE-LIBR)w70fz9pztbg1csbn
*041  $aswe
*08204$a300.71$223/swe
*1001 $aSanderoth, Ingrid,$d1939-$4aut
*24510$aPlats - identitet - lärande :$bnärområden och känsla av sammanhang /$cIngrid Sanderoth, Sten Båth, Margit Werner.
*250  $aTredje upplagan
*264 1$aLund :$bStudentlitteratur,$c2020
*300  $a367 sidor$billustrationer$c23 cm
*336  $atext$btxt$2rdacontent
*337  $aunmediated$2rdamedia
*338  $avolume$bnc$2rdacarrier
*520  $aMed utgångspunkt i närområdet som en ”minivärld” utvecklar eleven, med sig själv som ett av många redskap, den centrala förmågan att lägga de pussel som skapar mening i hens liv och bidrar till att forma identi­teten. Eleverna upplever en känsla av sammanhang, ser samband och hittar mönster, som genom sin generaliserbarhet gör dem bättre rustade att hantera såväl var­dagen i nutid och dåtid, som kommande utmaningar.   I likhet med de tidigare upplagorna behandlar bokens teoretiska del de grundläggande begreppen plats, identitet och lärande. I den omarbetade upplagan har än större fokus lagts på hur barn och ungdomar kan utveckla en känsla av tillhörighet och delaktighet i en vilsen och otrygg värld. I bokens praktiska del får läsaren ta del av en mängd exempel på integrerande arbetssätt. Studierna kan genomföras av lärare och elever i såväl det nära liggande som i det större vidare, med historiska eller nutida perspektiv och behandla områden som exempelvis livsmiljöer och hållbar utveckling.   Boken vänder sig till verksamma och blivande lärare i grund- och gymnasie­skolan. För yrkesverksamma kan den som lärarfortbildning utgöra en teoretisk och praktisk resurs för att utveckla såväl lärande som identitetsskapande genom närområdesstudier. För blivande lärare är den dessutom ett exempel på hur teori och praktik kan gå hand i hand.   Boken har en huvudsaklig knytning till so-ämnena men även no-ämnen, matematik, svenska och bild har naturliga kopplingar till de uppgifter som presenteras.
*650 7$aSamhällskunskapsundervisning$2sao
*650 7$aGeografiundervisning$2sao
*650 0$aGeography - Study and teaching
*7001 $aBåth, Sten,$d1946-$4aut
*7001 $aWerner, Margit,$d1937-$4aut
*852  $h300.71
^
No reviews exists for this book.
Click here to be the first to write a review.
Vis
Send to
IdStatusDue dateOwnerShelf
Ex1Available on shelf Högskolebiblioteket i Skövde300.71